Waitomo och Hobbiton

Nästa stopp på turen blev Waitomo vilket är känt för sina Glowworm Caves samt black water rafting. Det hänger alltså självlysande maskar i taket av grottan. Jag, Emma och vår brittiske vän Amy bokade in en vandringstur i grottan som avslutades med en båttur. Tyvärr fick vi inte ta med kamera/fotografera där inne så vi har inga bilder. Waitomo var ganska litet och det fanns inte så mycket att göra förutom att hänga i grottorna. På kvällen var vi väldigt trötta så det blev till att laga middag och sedan gå och lägga oss.

Dagen därpå bjöd på en tur till Hobbiton, vilket är där Hobbit-filmerna samt Sagan om ringen spelats in. Det var väldigt häftigt att se allt och höra alla olika trick om hur de filmade. Till exempel så sitter Frodo tre meter bakom Gandalf när de rider in i staden i den första filmen för att han ska se mindre ut. Själv har man ju inte sett alla filmer (shame on me) men Emma var i total extas. hon sprang omkring och det gick inte att få bort leendet från hennes ansikte.

Hobbiton-turen avslutades i The Green Dragon vilket är baren från filmen. Där fick vi varsin gratis dricka. Vi chillade där ett tag medan Emma sprang runt och tog massa bilder, och sedan hoppade alla på bussen. Eller, inte alla. Efter att ha åkt i ca 5 minuter stannar bussen och busschauffören säger att vi har lämnat någon på Hobbiton. En kille som heter Lucas gick på toaletten och när han kom ut hade alla åkt. Vi fick oss ett litet skratt, inväntade Lucas som fick skjutits av vår guide Ethan, och fortsatte vår tripp till nästa stopp vilket var Rotorua.

Hot Water Beach och Cathedral Cove

Stoppet efter Auckland blev Hot Water Beach. Namnet kommer från stranden, där det finns varmt vatten (logic). Man gräver själv i sanden och bildar en liten pool. Vattnet som kommer upp från sanden är då varmt, väldigt häftigt! Vissa små pooler var kallare än andra och vissa kokade (på riktigt, kokade). Vattnet bubblade på vissa delar. Man måste gå dit när det är vattnet är lågt, för när det stiger så är hela stranden täckt av vatten. Alltså, gå dit på rätt tidpunkt.

Vid Hot Water Beach finns även en grotta som heter Cathedral Cove. Här är det många som gifter sig (det var folk som gjorde det när vi var där också) bland annat. Vi hade bokat in oss på en kajaktur så vi kajakade dit. Vattnet var helt klarblått och solen strålade. Vi var riktigt duktiga i vår kajak, höll ett bra tempo. Blev lite stopp då och då för att vila armarna som ibland höll på att ramla av men vi lyckades till slut med våra armar i behåll. Väldigt rolig tur på ca 3 timmar!

Efter vår kajaktur gick vi till Hot Water Beach. De flesta hyr en spade för 5 dollar men vi tyckte att det var onödiga pengar, eftersom de flesta pooler redan var uppgrävda. Så vi gick dit och kände oss fram i de redan befintliga små poolerna. Här satt vi under solnedgången och medan tidvattnet steg. Vi fick se poolerna spolas bort och förvånade människor som blev träffade av havets vågor i sina små pooler. Tyvärr var solen på "andra sidan" så vi såg inte solen, men fick väldigt fina färger i himlen!

Bay of Islands

Under de första dagarna i Nya Zeeland har vi varit på det nordligaste stället vilket är Bay of Islands. Första heldagen drog vi till ett ställe som heter Cape Reinga vilket är den nordligaste punkten i hela landet. Vi åkte busstur hela dagen med många andra.

Började med ett stopp vid ett café så vi kunde köpa med oss lunch. Bussen vi åkte i höll nästan på att ramla isär så dålig som den var. Den var tydligen svensk också. Chauffören kunde inte prata i mikrofonen för den var halvtrasig så man hörde knappt och saker skakade osv. Spännande busstur.

Vi fortsatte från caféet vidare i bussen i ca 2 timmar. Vi kom sedan fram till den nordligaste stranden i hela Nya Zeeland. Det var jättefint och vattnet är så himla blått. Man tror inte att det ska vara så blått som det är. Det är väldigt strömt vatten så chauffören tipsade att man inte ska gå i vattnet längre än till midjan. Vi vandrade bara på stranden och längs floden som ledde ut till havet. Superfint verkligen.

Cape Reinga blev nästa stopp och här stannade vi i ca en timme. Solen gassade på och svetten rann. Här gick vi ut till en fyr och det var jättefin utsikt överallt. Blev många bilder på blått vatten och blå himmel.

Från Cape Reinga åkte vi till 90 mile beach, vilket, som man hör på namnet, är en 90 mile lång strand som man kör på. Vi stannade i ca en halvtimme tillsammans med en annan buss som var fylld med pensionärer. Vi ställde oss på stranden och kände lite på vattnet. Vågorna var väldigt höga så även här var det inte direkt något "gå ut och simma". Efter ett tag kom helt plötsligt en väldigt stor våg och den attackerade alla som stod på stranden i princip. När vågen hade "slagits ihop" så gled den upp mot stranden kanske i knähöjd. Den hade så mycket kraft att den drog med en pensionär och allas grejer som låg på stranden. Pensionären skrattade bara efteråt så hon mår bra, vi sprang mot någons väska och kläder och räddade det så gott vi kunde. Jag lyckades senare hitta tjejen vars väska det var och tydligen låg alla hennes viktiga saker i den. Fick en puss på kinden som tack för min heroiska insats (är en hjälte nu).

Dagen gled på och efter en middag bestående av fish n' chips så gick jag, Emma och vår roomie Amy till stranden för att titta på stjärnorna. Det var superfint och vi fick riktigt fina bilder på det också!

Dagen efter åkte jag och Emma på delfintur för att se delfiner och möjligtvis simma med dem. Tyvärr så såg vi bara delfiner som hade barn med sig och då kan man inte simma med dem. Vi såg även pingviner! Mysigaste dagen. Mysig båttur också.

Andra dagen i Nya Zeeland

Andra dagen i Nya Zeeland blev det en pick-up vid 7 på morgonen. Det var vår första dag på kiwibussarna och vi var så glada att ha fått trevlig chaufför. I Australien hade vi världens skitigaste elakaste chaufför tre (!) gånger. Riktigt otrevlig. Nu hade vi en trevlig kvinna som heter Fly.

Bussen rullar nu först upp mot Bay of Islands, vilket är vårt första stopp. Vi bor i Paihia (tror jag det stavas?) som ligger precis vid havet. Imorgon ska vi åka till den mest nordliga delen av landet vilket är delvis Cape Reinga dit vi ska. Dagen efter har vi inbokat att åka båt ut till delfiner (!!!!) och simma lite.

Idag, under första dagen här uppe, har vi inte gjort så mycket. Vi kom fram vid 12, så vi köpte mat, och gick lite på stan. Sen gick vi till stranden och hängde där tills det började regna. Då gick vi tillbaka till hostellet och däckade i sängarna efter ännu en natt utan sömn.

Senare var det BBQ till middag. Det blev stek, potatis, korv, coleslaw och sallad. Riktigt gott och man fick mycket vilket vi tycker om!! Vi satt sedan med några riktigt sköna personer, och nästan alla var engelsktalande förutom en tysk och en schweizisk.

I vårt rum bor det några riktigt halvosköna britter. De är bara sociala med andra britter samt skämtar hela tiden. När vi kom tillbaka till vårt rum efter BBQn (8-bädds) så satt det ca 8 britter på golvet och drack, och de sa att de skulle "turn this place into a night club" och sedan sa de att de skulle ha en orgie??? Emma och jag stack då till stranden med de andra sköna människorna istället.

Det var riktigt stjärnklart och fint vid stranden. Vi hängde där ett bra dag och bara snackade. Schweizaren spelade tydligen även han innebandy och även i högsta ligan i Schweiz! Dock bara tredje målvakt men det var ändå spännande att möta någon som ens visste vad innebandy var.

När vi sedan kom tillbaka hade britterna som tur var gått därifrån. Vi hade annars snackat ihop oss med de andra som vi var på stranden med att sova i deras rum istället (bästa bröder var de, alla bodde i samma rum). Nu ska jag sova och invänta en dag ute på öarna. Massa pussar.

Nya Zeeland!!!!!

Pizza från Domino's, vilket är life

Första dagen i Nya Zeeland var otroligt seg. Flyget skulle gå 8.45 men istället lyfte vi ca 9.45. Kom då fram ca 14/15 till Auckland lokal tid. Att komma in i Nya Zeeland tar verkligen tid. Lappar ska fyllas i och pass ska kontrolleras 10 gånger. Sedan ska även alla väskor röntgas igen.

Man får inte ta med sig någon sorts färsk mat, eller använda vandringsgrejer till landet. De försöker undvika att få in kryp som man förstöra deras natur. Passkontrollkön var ca 1 timme lång. Såklart så stoppade de även min väska för de hittade något allra längst ner (självklart) som såg misstänksamt ut. Lilla jag fick då öppna min fina röda ryggsäck, tömma allt och gå ner i botten. De hade sett flaskor, men det var inga problem. Det som de såg var bara min solkräm. Så det blev till att packa ihop allt igen och gå till flygbussen.

Några hållplatser senare kom vi till vårt hostel och då vi var väldigt hungriga gick vi iväg direkt för att leta mat. Vi hittade ett mysigt ställe och köpte väldigt goda burritos.

Vi var väldigt trötta efter att inte ha fått någon sömn på natten (om hem ca 1.30, gå upp ca 4.30) och sedan flugit hela morgonen eller bara stått i kö. Därför däckade vi ganska snabbt på hostellet, vilket var väldigt skönt. Morgonen efter var också tidig på bussen skulle gå 07.15. Första dagen med kiwibussen! Spännande. Massa pussar.

Kinesiskt nyår

Tredje dagen i Sydney, vilket också var vår sista, hade vi tänkt åka till Blue Mountains. Då det är en bit (tar ca 2,5h med tåg/buss) så satte vi klockan tidigt. När vi väl vakna var vi så fruktansvärt trötta så vi bestämde oss för att inte åka dit.

Dagen spenderades istället med slapp till en början, och sedan vandrade vi ut på stan. En tjej som bodde i vårt rum sjöng vid hamnen så vi tänkte dra och lyssna på henne för att se om hon var bra. Vi letade länge men hittade hennes  inte. Vi vandrade då istället från operahuset genom Royal Botanical Gardens vilket var jättefint! Väldigt svettig promenad som för det mesta (90%) var i solen så svettens verkligen rann. På avstånd såg vi en utomhusbio och blev taggade på att gå på det, var, när, hur skulle man kunna göra det på samma sätt i Sverige liksom?

Tyvärr gick bion lite för sent för oss och det var lite för långt att gå och då vi behövde packa till vårt flyg som gick dagen efter så blev det tyvärr ingen bio. Vi bestämde då med vår tyska vän som vi mötte i Byron Bay som också var i Sydney, att gå på ett ett event tillsammans där det var gratis mat och dricka. Tyvärr hann vi inte det heller då vi packade.

Istället drog vi ner till hostellets bar och tog några glas. Vi bestämde sedan med vår tyska vän att möta honom på en annan bar men det var över en timma kö ca så vi lämnade den. Då det var kinesiskt nyår denna dagen tänkte vi att perfekt, vi drar till Chinatown! Till vår stora förvåning var nästan allt i chinatown dött? Allt var stängt. På vägen tillbaka hittade vi en Thairestaurang så vi delade på en pad thai (den var GRYM), och sedan drog vi hem.

Dagen därpå stod klockan på 04.30 (yikes) för att lämna hostellet 05.30 med flygbussen. Det var nu dags att flyga till Auckland för nya äventyr i Nya Zeeland!! Ha d aussie, ses i en natt om en månad. Dags för kiwilife.

Andra dagen i Sydney

Andra dagen i Sydney spenderades med att svettas på en kustpromenad. Vi tog den kända promenaden frän Bondi Beach till Coogee Beach. Promenaden ska väl ta ca 1-2 timmar men för oss tog den ca 3-4 då vi stannar var 5e meter för att fota. Vi gick till strandpromenaden med vår tyska rumskompis Franzie.

Det var väldigt fint, vattnet var superblått och det var jättestora vågor. Solen gassade på men det positiva med denna dagen är att vi inte brände oss.

Efter ca en timme av fotande, posande och filmande hamnade vi vid en mindre strand. Då såg vi världens längsta trappa (inte världens längsta bokstavligt men det kändes så efter promenaden) så vi försökte hitta en annan väg runt. Det fanns massa stenar bredvid trappan så vi tänkte varför inte ta vägen utan trappor utan på sten istället? Klättra lite över sten osv, kan ju bli riktigt spännande.

Vi började vandra längs stenarna och efter vad som kändes som en evighet kom vi fram gill några riktigt svåra partier. Hade vi varit med osmidiga så hade vi nog åkt på allvarliga skador (mamma, pappa, Lars, Annelie, om ni läser detta, allt är lugnt. Vi mår bra. Inga problem). Det blev klättring upp och ner, åt alla sidor som fanns. Efter en trasig flip-flop senare (klart vi hade flip-flops, vad har man annars?) så överlevde vi vår svåra vandring som säkert hade tagit oss 1/4 så mycket tid om vi hade tagit trapporna istället. Negativa: läskigt, lite farligt. Positiva: vi slapp trappor, spännande, äventyrligt, ny erfarenhet.

När man kollade på alla stenar på förhand så såg det inte alls långt ut och vägen såg lätt ut. Det fick vi ångra senare men what to do. Allt löste sig till slut så det var inga problem. No worries som man skulle säga här.

När vi sedan ÄNTLIGEN kom fram så var väl tanken egentligen att bada på stranden (få bort all svett som kommit ut, vilket var mycket!!), men istället så var vi så trötta så vi tog lunch och sedan bussen tillbaka. Sedan däckade vi till på rummet, tog en powernap.

Senare på kvällen hade vi snackat med ett danskt par som vi bodde med. Vi tänkte dra till baren som ligger precis bredvid vårt hostel, men det var seriöst Max 20 personer där, så vi gick därifrån. De danska paret mötte då upp några danska vänner och vi bestämde oss för att leta upp en karaokebar.
Eftersom allt i Sydney i princip är asiatiskt (?) så hittade vi något som hette Ding Dong Dang Karaoke. Vi kom dit, 9 pers, och förväntade oss en karaokebar. Istället så var det ingen bar, utan man hyrde ett rum i en timme för 70 dollar, som man sjöng i. Ingen publik, ingenting. Så vi sket i det. Efter letade efter en ny karaokebar så blev det inget så vi gick och la oss istället.

Heads up: De flesta inlägg kommer några dagar sent då internet inte alltid är vår bästa vän.

Första dagen i Sydney

Ord som sammanfattar dagen: obekvämt, blött, trevligt, turistigt, asiater, förvirrande, thaimat, ännu mer turistigt, färja, asiater, udda musiktalanger, partybåt, krock.

Vi började med att ta nattbussen från Byron Bay till Sydney. Ca 13 timmar senare var vi framme efter en oerhört obekväm åktur. Vi gick över gatan och bam där var vårt hostel. Eftersom vi kom fram såpass tidigt (ca 8) så kunde vi inte checka in än. Vi dumpade väskorna och tänkte dra till ett fik för att äta frukost. Vi ställer oss i receptionen och fy satan vad det spöregnade utanför. Efter lite om och men trotsade vi regnet och letade upp ett fik där vi åt äggröra och bacon. Liten blöt väg dit men allt löser sig med regnjacka och flip-flops.

Vi drog sedan tillbaka till hostellet och fick då äntligen checka in. Det verkar supertrevligt där så vi lär nog trivas de tre nätter som vi ska spendera där. Bor bland annat med en tjej från Illinois som åkt hit bara för att spela musik på gatan? Sjukt skön.

Trots att vi knappt fått någon sömn bestämde vi oss direkt för att utforska staden. Vi blev väldigt förvirrade till en början och undrade om vi verkligen hamnat i Sydney eller någonstans i Asien? Det är asiater överallt. Efter att förvirringen lagt sig gick vi mot shoppinggatorna och blev varsin klänning rikare. Vi fortsatte att vandra och några asiatiska ställen senare hittade vi en mysig thairestaurang där vi åt.

Proppmätta och nöjda gled vi gratis in på en lokalbuss för att röra oss mot Sydneys kända arkitektur. Lite vandring i Circular Quay och massvis med bilder av oss, Harbour Bridge samt Operahuset blev det. Sedan tog vi färjan från Circular Quay till Manly Beach och spenderade resten av dagen där. Väldigt mysigt litet ställe, värt att åka till!

Överallt på huvudgatan i Manly stod det olika människor som spelade olika instrument samt sjöng och dansade. En kille var otroligt duktig på gitarr och man kunde nästan lyssna på honom i timmar utan att bli uttråkad. Det fanns även killen som stod bredvid sin högtalare och dansade så dåligt han kunde. Det mest spännande var killen som hade satt på sig ca 20 tutor i olika toner, och sedan spelade melodier på det? Förstå vilket jävla partytrick man har där! Han hade bland annat klämt in varsin tuta i knävecken så han vek bara benen för att spela en viss ton. Dock var snubben i sig ganska tråkig men hela grejen var väldigt spännande. Mycket olika udda musiktalanger där.

Vi tog sedan färjan tillbaka när solen precis lämnat horisonten och fick väldigt fina färger på himlen, men det var inte bara himlen som fick fina färger utan även operahuset och bron var upplysta. Mötte en partybåt på vägen som bara spelade 80-tals musik så vi ville väldigt gärna åka med den, men ack nej.

På vägen hem från vår lilla dagstur skulle vi gå över vägen. Dock hann vi inte det utan en asiat bestämde sig för att köra rakt in i trafikstolpen som står mitt i vägen?? En jävla smäll var det, men han bara backade bak och gled iväg med en trafik bil. Så kan det gå.

Sista dagen i Byron - Good vibes

Byron Bay är verkligen livets stad. Hippiestilen gör allt så mysigt. Vandra runt i softa brallor och mjuk tisha hela dagen. Bästa. Jag köpte till och med ett par byxor i regnbågsfärger. Goaste brallorna jag äger. Idag shoppade vi lite, jag fick köpa nya flip-flops då mina har gått sönder. Köpte två par, ett par svart med vitt mönster och ett par blåa med mönster. De blåa är med på en av bilderna ovan, ser ni hur fina de är?? Efter shoppingen begav vi oss mot stans bästa hamburgare och OM det var stans bästa hamburgare??? Det vad helt sjukt hur gott det var!! Vill bara ha mer!

Det finns så mycket fin gatukonst här i Byron. Lite syns på bilderna men även allt är verkligen målat med någon sorts konst. De små metallboxarna (de som typ har el i, vad heter det ens?) är målade, små hus med toaletter är målade, vissa stolpar är målade. Allt är så himla fint bara och det ökar myskänslan.

Imorgon ska vi ta nattbussen till Sydney som är vårt sista stopp här i Australien. Först ska vi dock vandra till Byrons lighthouse (fyr) som är väldigt vacker. Det har förmodligen några timmar så vi går upp tidigt och checkar ut och sedan vandrar vi. Förhoppningsvis blir det mer bilder där. Vi har inte fotat så mycket här, utan har mest chillat och surfat och sånt. Nu blir det natten, ha d!

Edit: Detta inlägget skrevs igår men publicerades segt, men det har totalregnat idag så det blev inget lighthouse. Nu inväntar vi bussen istället.

Surf

Idag hade vi vår sista surflektion och det var så otroligt utmattande. Både jag och Emma har typ sår på våra lår efter surfbrädan då vi endast hade tröja på oss. Jag drog upp min stortånagel så nu har jag fått använda mitt first aid kit för första gången!! Wiooo. Har lite bandage typ på tån. Annars är allt lugnt. Brände mig lite idag (igen) i ansiktet under surflektionen. Man behövde betala 25 dollar för bilder och vi kände inte riktigt att det var värt det, men jag lyckades tatta till mig en discount code så det var som om vi hade betalat (Life). Nu ska vi däcka, ha d.

Första surflektionen

Idag har vi haft vår första surflektion. Det var roligt, men man blir snabbt ganska utmattad och känner sig lite mörbultad ibland, men det är bara att köra på igen. Jag lyckades stå redan på min tredje våg, men efter det så blev det inte så jättemycket stå, kanske ett par gånger till. Vi höll på runt 3-4 timmar och det var så värt det! Ska tillbaka imorgon också på vår andra lektion så då kanske det går ännu bättre.

Det skönaste var ett par som var på stranden med sin hund. De drog med en surfbräda ut i vattnet och satte hunden på den och surfade alla tillsammans. Har nog aldrig sett en lyckligare hund!

På bilden försökte jag och Emma ta en selfie med solnedgången men vi var så kassa så det gick inte så bra.

Byron Bay

Nu har vi bott en natt i Byron Bay och det är såå mysigt här! Jättehäftig solnedgång igår (som syns på bilden). Annars är det väldigt mycket hippiestaden här, chill, färgglatt osv. Vi har inte varit här så länge än så vi får se hur allt blir framåt. Vi har surflektion imorgon och dagen efter det, så det blir spännande att se hur det blir!